2016/03/26

Sininen sydän

"End of You - Rome"


Taidehistorian tyylikausista kertova moniste sai aivan uuden funkiton kuviksen tunnilla muutamia viikkoja takaperin. Minulla ei ollut koululla mitään varsinaista tekemistä, mutten viitsinyt lähteä saman tien kotiinkaan (kun olin tunnille sentään viitsnyt ilmestyä, heh!), joten jäin istuskelemaan luokkaan musiikkia kuunnellen ja monistenivaskan taakse tuherrellen.
Paperille pääsi ptikästä hevoshahmoni Blár, josta viimeisin kuva on vuodelta 2013. Hahmon ulkoinen olemus on säilynyt samana luomisvuodesta 2011 lähtien, mutta ajan hammas oli murustellut joitakin osia tamman desingistä pois muististani. Onneksi reffit ovat keksitty, niistä on itsellekin suuri apu.
Lähdin jatkamaan luonnoksen työstämistä digitaalisesti.


Kuvan piirtäminen starttasi ääriviivojen piirtämisellä Paint Tool SAIssa.


Blár valmiine ääriviivoineen. Olen miltei aina tähän asti jättänyt harjan ääriviivoittamatta (...onko tämä edes sana?) ja tehnyt harjan kokonaan ilman linejä. Nyt halusin kokeilla uteliaisuudesta, miltä ääriviivat harjassa näyttäisivät. Tässä vaiheessa näytti omaan silmään hyvältä.


Tämän jälkeen vaihdoin kuvankäsittelyohjelmaa. Teen tasaiset värit lähes aina FireAlpacalla, kuten myös varjostukset harjaan. Gimpin paineentunnistuksesta olenkin kitissyt täällä viimeiset kolme vuotta. Vähintäänkin. XD
Alpakkaa ladatessani suurta hämmennystä aiheutti ohjelman viralliselta sivulta latauslinkissä tullut troijalainen. Sellainen ylläri sitten, perhana soikoon. Onneksi virustorjunnat ovat koneella kunnossa, ja pienen kikkailun jälkeen löysin virusvapaan asennustiedoston. Ilmeisesti mihinkään ei pidä luottaa liikaa, ei edes ohjelmistojen virallisiin sivuihin.


Ja taas vaihtui ohjelma, nyt vuorossa Gimp. Kasasin Paint Tool SAIssa tehdyt linet ja FireAlpacan värit yhdeksi kokonaisuudeksi erillisille tasoille. Hevosen varjostaminen alkoi minulle erittäin tyypillisessä järjestyksessä - silmästä. En tiedä mistä tuo tapa on minulle vakiintunut, mutta aloitan aina koneella piirtäessä kuvan varjostamisen silmästä. Paperilla samaa käy paljon harvemmin.


Lisää varjoja, ääriviivojen kulmikas tyyli siirtyi myös varjostuksiin. Tämän tapaisten varjostuksien tekemisessä minulla on vielä valtavasti opittavaa, sillä ne tuovat esiin kaikki haparoinnit varjoissa. Toisaalta onnistuessaan ne tuovat mahtavaa sarjakuvamaista särmää kuvaan. Siihen pisteeseen en vielä pässyt, mutta ehkäpä vielä joskus~
Tasojen määrä huiteli 18-25 kappaleessa työstämisen aikana. Vaikka tasoja oli paljon, ja projektitiedoston koko pikseleinä verrattain suuri, koneeni ei missään vaiheessa edes harkinnut hidastelua. Oli uskomattoman kivaa työskennellä, kun sydämentykytyksiä aiheuttava "ei vastaa" -teksti ei kertaakaan ilmestynyt ikkunan yläosaan. Vanhan koneeni kanssa se oli lopun alkua ohjelman kaatumiseen, ja arvatakaa vain ottiko silloin aivoon.


Lisäsin wip-kuvan ottamisen jälkeen taustaan rasterimaista kuviota alareunaan, sillä pelkkä liukuväri olisi jättänyt kokonaisuuden keskeneräiseksi. Inspiraatiosta kiitos äidilleni, jonka kanssa jäin puhumaan rastereista ja rapidograph-kynistä. On mahtavaa, että äidin kanssa voi unohtua toisinaan nörtteilemään piirrustusvälineistä

Valmis työ näyttää tältä:

deviantARTissa
"Blue Heart", työvälineinä Wacom Bamboo Pen A6 Wide -piirtopöytä, Paint Tool SAI, FireAlpaca ja Gimp -kuvankäsittelyohjelmat.

Kiitos lukijoille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti